SEPUTAR KEFAHAMAN TENTANG
NAFI DAN ISBAT YANG DIBENTANGKAN OLEH AYAHANDA WALID AL MALIK
Kalimah syahadah La
ilaha iLLah mengandungi dua komponen; nafi dan isbat. Nafi ialah kalimah la
ilaha yang bermaksud tiada tuhan dan isbat ialah illaLLah yang bererti
melainkan Allah.
Sementara Allah
adalah nama bagi dzat, sifat , asma' dan af'al.
Justeru kalimah
nafi isbat terkandung di dalamnya penafian akan dzat, sifat, asma' dan af'al dan
mengisbatkannya hanya pada Allah.
Nafi dan isbat pada
dzat ialah kita menafikan wujud yang sebenarnya melainkan Allah. Wujud selain
dari Nya hanya lah wujud yang diciptakan yang berada dalam genggaman kekuasaan
Nya.
Juga kita menafikan
adanya wujud yang qadim, baqi, mukhalif lil khalqi, qaim bi nafsih melainkan
wujud Nya yang wahdaniy (tunggal).
Manakala nafi dan
isbat pada sifat pula ialah dengan kita menafikan adanya sifat lain melainkan
Allah. Sifat-sifat yang lain itu tiada bercerai (kam munfasil) dan tiada
bersatu (kam muttasil) dengan ketunggalan sifat Allah.
Sementara
penglihatan kita tiada berpisah dan tiada bersatu dengan sifat basar Allah.
Jika kita perhatikan penglihatan mata kita, kita akan memahami akan hakikat ini,
bagaimana kita dapat melihat? Kita akan jawab mata..mata dijadikan oleh
Allah..mata semata-mata tiada akan dapat melihat melainkan adanya cahaya adanya
imej adanya retina dan sebagainya. Siapakah yang menciptakan semua ini jika
tidak Allah.
Pada masa yang sama
penglihatan tersebut tiada berpisah dan tiada bersatu dengan sifat basar Allah.
Hanya Allah yang bersendirian bersifat dengan sifat basar dan juga sifat-sifat
lain.
Roh ketika belum bercantum dengan jasad amat arif akan hakikat ini,
namun apabila diuji dengan diberikan jasad dia terhijab dengan jasad tanah
tersebut. Sehingga apabila
dia mendengar dia sandarkan pendengaran itu pada telinganya di sinilah
berlakunya syirik jali apabila pada iktikadnya dia meyakini bahawa telinga yang
menyebabkan dia mendengar bukan Allah. Na'uzu biLLah min dzalik.
Maka nafi dan isbat
di sini ialah dengan dia menafikan "bukan telinganya yang mendengar
melainkan Allah yang memperdengarkan”.
Seterusnya nafi dan
isbat pada asma' @ nama contohnya tiada yang memberi rezeki melainkan Allah Ar
Razzaq, tiada yang menghidupkan melainkan Allah al Muhyi dan
sebagainya..apabila dia melihat segala yang bernama maka dia menafikan yang
bernama itu dan mengisbatkan nama tersebut hanya pada Allah.
Nafi dan isbat pada
af'al ialah kita menafikan segala yang bergerak melainkan kita isbatkan Allah
yang menggerakkannya. Tiada bergerak sesuatu zarah melainkan Allah yang
menggerakkannya.
Tiada tergugur
sehelai daun melainkan dengan izin Allah. Maknanya segala apa yang berlaku
adalah qada' dan qadar Nya.
Inilah nafi dan
isbat pada af'al yakni setiap perbuatan berlaku tiada berpisah dan bersatu
dengan kelakuan Allah.
Segala perbahasan
tentang nafi dan isbat adalah merupakan tauhid iktikadiyah yang sewajibnya
seorang muslim meyakininya.
Ia bagi memastikan
bahawa kepercayaan kita terhadap Allah adalah sama seperti yang diyakini oleh
RasuluLLah saw dan para sahabat.
Jika tidak
kepercayaan kita terhadap Allah mungkin seperti kaum Yahudi dan nasar ni yang
sesat dan dimurkai oleh Allah.
Maka yang menjadi
pembeza antara aqidah yang benar dan aqidah yang menyeleweng ialah sifat
salbiah atau lebih tepat lagi sifat "laisa kamis lihi syaiun.."
Namun kepercayaan
ini belum sempurna kerana ia hanyalah semata - mata pengetahuan yang boleh
berbolak balik apabila didatangi was - was di dalam hati.
Kepercayaan ini
wajib ditingkatkan kepada martabat ihsan yang menjadi kesempurnaan agama yang
merupakan perjalanan kalimah Muhammad Rasulullah saw.
Menurutnya lagi, perjalanan Muhammad Rasulullah itu ialah adab, akhlak dan syariat yang
merupakan buah makrifat atau la ilah illaLLah.
Rasulullah saw
mengambil masa 13 tahun untuk menanamkan keimanan sehingga mencapai ihsan
semasa fasa dakwah baginda di Mekah.
Justeru proses
tazkiyah yang dijalankan oleh baginda di kalangan para sahabat bukan
membersihkannya hati dari sifat mazmumah tetapi proses menajamkan mata hati
sehingga keimanan mereka pada rukun iman yang enam itu mencapai martabat ihsan.
Ihsan ialah
martabat di mana seorang muslim meyakini rukun iman sehingga dia menyaksikan
dengan mata hati akan kebenaran rukun - rukun iman tersebut sehingga tiada
sedikit pun keraguan padanya.
Dari sinilah terbit
sifat - sifat mahmudah seperti takut dan harap yang membuahkan adab yang halus
dan akhlak yang indah dengan Allah dan sesama mahkluk.
Apabila ketuhidan
seseorang itu benar - benar mencapai darjat ihsan baharulah jiwanya benar-
benar suci. Jiwa suci itu ialah jiwa yang bertali dengan Allah yang mana jika
lahir sifat mazmumah sekalipun ia adalah mahmudah kerana ia bertali dengan
Allah cuma namanya berbeza.
Menyucikan jiwa
bukan bermakna kita membuang sifat mazmumah dalam batin kerana ia sememangnya
wujud seiring dengan perkembangan wujud kita.
Ia bermaksud kita
membetulkan tauhid kita sehingga mencapai syuhudiyah. Natijahnya segala sifat
yang ada pada kita akan bertali dengan Allah yang membuahkan akhlak mulia.
Credit Untuk Ustaz Abi Dasuki