Khamis, 15 Oktober 2009

Kematian atau Perpindahan?



Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan.Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda- tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.(Az-Zumar:42)


Sedar atau tidak sedar diri kita ini akan berpindah alam dari alam dunia ke alam barzakh (kubur). Ini juga dikenali sebagai kematian. Kematian kita adalah merupakan suatu yang telah dijanjikan oleh Allah. Di mana dan saatnya sahaja menjadi rahsia bagi diri-Nya. Diri kita ini hakikat sebenarnya tetap KEKAL dan tidak akan mati. Yang sebenarnya berlaku hanyalah perpindahan Ruh kita dari alam yang asalnya alam Ruh ke alam dunia dan akan kembali ke alam ruh. Sedarkah kita? Mimpikah kita? Butakah kita? Diri kita ini ialah Ruh yang suci?
Firman Allah swt:
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.(Al-Ankabut:57)


Berkata para auliya’ Allah, “matikan dirimu sebelum kamu dimatikan”. Beruntunglah mereka yang mematikan dirinya terlebih dahulu sebelum dirinya dimatikan. Terkejut dan terperanjatlah mereka yang yang dimatikan tanpa petanda dan merana serta menderitalah mereka yang dimatikan tanpa menyedari
mereka akan mati. Hampir 100% manusia menyedari diri mereka akan mati dan akan meninggalkan dunia ini namun mereka ini masih di dalam alam mimpi dengan menyibukkan diri untuk hidup seperti mereka kekal abadi di alam dunia ini. Hanya 20% mereka yang menyedari hakikat kematian itu hanyalah "perpindahan alam". Mereka ini telah mempersiapkan diri untuk melalui alam yang baru itu. Mereka mencari bekalan sebanyak-banyaknya di alam dunia ini untuk bekalan dalam perjalanan di alam barzakh.

Wahai diriku dan dirimu, apa yang kamu cari di alam ini?apa yang terbentang di depan matamu?apa tujuan hidupmu kini? Hiduplah untuk berjuang bagi menyucikan ruh dan berjuang untuk menyucikan Ruh orang lain sehinggalah Allah menganugerahkan mati yang dimuliakan oleh Allah swt…. Firman Allah swt:

Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup[248] disisi Tuhannya dengan mendapat rezki.(Ali imran:169)