Selasa, 27 Oktober 2009

Penderitaan Jiwa

Ketahuilah bahawa mencintai makhluk melebihi Allah adalah satu penderitaan yang amat dahsyat…….mengingati makhluk melebihi Allah juga adalah satu penderitaan. Penderitaan ini akan ditanggung ketika dirimu menghadapi sakratulmaut...firman Allah swt yg bermaksud: “dan datanglah sakratulmaut dengan sebenar-benarnya. Itulah yg kamu selalu lari daripadanya.” (qaaf:18).



Ketika ini...tidak ada makhluk yg dapat menolong dirimu kecuali Allah swt. Jika hati sentiasa dilatih sebut dan ingat Allah serta rindu dan cinta kpd Allah swt....nescaya dirimu akan bahagia dan tenang ketika sakratulmaut. Jika hati sentiasa dilatih sebut dan ingat akan makhluk serta cinta dan rindu kpd makhluk..ini adalah satu penderitaan....semua yg kita kasih dan cintai ini akan binasa kecuali Zat Tuhanmu..sebagaimana firman Allah yg bermaksud: “semua yg ada di bumi akan binasa dan tetap kekal wajah Tuhamu yg mempunyai kebesaran dan kemuliaan”. (ar-rahman:25-26)


Kita sekarang ini bercakap soal perkara yg PASTI kita akan tempuh....iaitu KEMATIAN...pasti dan pasti kita akan tempuh....jika kita bercakap pasal hendak membeli rumah atau kereta atau apa saja benda dunia untuk 10 atau 20 tahun akan datang..BELUM PASTI kita akan sampai pada waktu umur tersebut....sebab itu perbicaraan kita ini benda yg pasti...mati, alam barzakh, alam mahsyar, alam hisab, neraka dan syurga.....semua ini tidak ada pembohongan dan penipuan..........


Oleh itu, latihlah dirimu supaya banyak berzikir atau ingat kepada Allah swt...di dunia ini.....gunakanlah sepenuhnya masa muda sebelum datang waktu tua, gunakanlah sepenuhnya waktu sihat sebelum datang waktu sakit, gunakanlah sepenuhnya waktu tidak sibuk sebelum datang waktu sibuk, dan gunakanlah sepenuhnya waktu kaya sebelum datang waktu miskin.....untuk ingat dan cinta kepada Allah swt.....
Lihatlah firman Allah swt dlm quran sebagai dalil wajib diri manusia itu berzikir
Firman Allah yang bermaksud:


“Wahai orang-orang yang beriman! Ingatilah Allah dengan sebanyak-banyaknya ingatan dan bertasbihlah kepadaNya pada siang dan malam” (Al-Ahzab:41)


FirmanNya yang lain:


“Mereka yang beriman itu akan menjadi tenteramlah hati-hati mereka dengan mengingati Allah. Ingatlah, bahawa dengan mengingati Allah itu akan tenteram segala hati!” (Al-Ra’ad :28)


FirmanNya lagi:


“Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingatiKu, maka baginya akan ditakdirkan hidup yang sempit dan Aku akan bangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan buta.” (Thaha:124)


FirmanNya lagi:


“Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingati Tuhan Yang Maha Pemurah (ke atas semua makhlukNya dengan pemberian nikmat-nikmat yang tidak terkira), Kami balakan baginya syaitan yang diambilnya menjadi teman.” (Az-Zukhruf:36)


FirmanNya lagi:
“Orang-orang yang mengingati Allah sambil duduk atau berdiri atau dalam keadaan berbaring (semua keadaan) dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) "Ya Tuhan kami, tiada Engkau ciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa api neraka.” (Surah Al-Imran:191)
"Sebutlah nama Tuhanmu Allah dan beribadahlah kepadaNya dengan penuh ketekunan". (Surah Muzzammil: 8)


Janganlah diri kita mengunakan lidah, hati dan perbuatan untuk mengumpat, mencela, menghina, memaki manusia lain.....gunakan ia hanya untuk zikiruLlah....
.